Wennen, begroeten en afscheid nemen
Vanaf de eerste kennismaking ( rondleiding ) werken we aan een goede samenwerking met de ouders/verzorgers. In onderling overleg, komen we tot een ‘wen-regeling’, ( dit is tijdens het ‘intake-gesprek’ ) van het kind. In het begin blijven de kinderen een paar uurtjes.....vervolgens komen de kinderen aan het eind van de breng-tijd en worden opgehaald aan het begin van de ophaal-tijd ( dat zijn rustige momenten, ideaal voor de nieuwe kindjes en ouder ). Als dat allemaal goed doorlopen is stappen we over naar de reguliere breng-haal-tijden en gewenste opvang-uren.
Dat doen we samen met de ouder, als volgt:
- bij binnenkomst groeten we het kind en de ouders/verzorgers en we geven elkaar een hand(je)
- het kind mag iets meenemen van thuis, speelgoed/knuffel, iets vertrouwds van thuis kan extra helpen bij wennen/binnenkomst/afscheid
- we begeleiden het kind en ouder tot op de vloer van de leefruimte/speelruimte, de baby’s gaan van arm ( ouder) op arm ( pedagogisch medewerker ), de dreumesen en peuters zoeken samen met ouder en/of pedagogisch medewerker een werkje voor bijv. aan tafel ( puzzel, duplo, boekje....enz. )
- als het kind een goed begin heeft gemaakt, neemt de ouder een duidelijk afscheid: in woorden, met afscheids-kusje en/of -knuffeltje, “ mamma/pappa gaat werken/leren....veel plezier....kom je straks weer ophalen”
- er is ook gelegenheid om de ouders uit te zwaaien, kind kan aan de hand van pedagogisch medewerker of op de arm
- aan het einde van de dag, tijdens het ophalen, vertellen we als eerste ‘het verhaal van de dag’, hoe is het gegaan/wat hebben we gedaan vandaag, dit is het ophaal-gesprek. Daarna neemt het kind en ouder afscheid van de pedagogisch medewerker.
Tijdens de ‘wen-periode’ leren de ouders/verzorgers en het team van De Kresj samenwerken. Vanzelfsprekend blijft dat samenwerken tijdens de gehele-opvangsduur van het kind van toepassing!
Vanaf het begin van de opvang....tot en met het einde van de opvang werken we aan de opbouw van vertrouwde relaties, tussen kind en pedagogisch medewerker, tussen ouder en pedagogisch medewerker en tussen de kinderen onderling. Dat betekend dat we de kinderen en ouders helpen bij het afscheid nemen en begroeten, en we geven steun bij het leren van emotionele vaardigheden, zoals:
- afscheidsrituelen
- emotionele steun
- het gebruik van knuffels/speelgoed en afleiding
- we geven inzicht wat er gebeurt en in het dagritme
- we genieten van spelen en andere kinderen, vertellen wat er in de Kresj is gebeurd
De wen-periode is duidelijk gefaseerd met duidelijke momenten van evaluatie en overleg tussen ouders en pedagogisch medewerkers.