Dagritme en groepssamenstelling
Het kleine kind gaat nog helemaal op in de beleving van het moment en kent nog niet de ordende structuur van tijd. Daarom is het van belang om het kind enerzijds tegemoet te komen in zijn behoefte om in alle rust tijdens zijn spel de wereld te ontdekken en in zich op te nemen....en anderzijds van ‘buitenaf’ een duidelijke structuur aan te bieden van RITME en REGELMAAT.
Het dagritme ziet er, globaal, als volgt uit:
Ochtend:
- 07.30-09.00 uur: de kinderen worden gebracht, de kinderen mogen vrij-spelen en de
ouders hebben de mogelijkheid om met de ped.medewerkers te praten (BRENGGESPREK)
- 09.00-09.30 uur: opruimen van de spelmaterialen en vervolgens aan tafel voor een fruiten/
of zuivel-hapje
- 09.30-10.00 uur: de luiers worden verschoond en kinderen gaan naar de WC
- 10.00-11.30 uur: begeleid-spel, div. activiteiten, gericht werken met ontwikkelingsmateriaal
- 11.30-12.15 uur: verantwoorde brood-maaltijd en drinken
Vanaf 12.30 tot 13.30 uur ophalen van de kinderen ( van de ochtend ).
Middag:
Vanaf 12.30 tot 13.30 uur brengen van de kinderen ( van de middag ).
- 12.30-14.30 uur: lekker slapen
- 14.30-16.00 uur: begeleid-spel, div. activiteiten, gericht werken met ontwikkelingsmaterialen
- 16.00-16.15 uur: dag-afsluiting
- 16.15(30)-17.30(45) uur: vrij-spel, ophalen kinderen ( HAAL-GESPREK )
- 18.00 uur: de Kresj-deuren sluiten.
De baby’s, 0 tot 1 jaar, volgen een individueel schema, we sluiten aan bij het bioritme van het kind thuis, en de jongste dreumesen, 1 tot 1,5 jaar, hebben evt. nog een kleine aanpassing t.o.v. de gehele groep.
Voor en na ieder drink-eet-moment is er luiercontrole, tevens kunnen de kinderen dan naar de WC. Tevens is er ruimte voor een flexibele aanpassing van het dagritme om rekening te kunnen houden met individuele kinderen en toevallige omstandigheden. Er is een balans tussen alleen spelen, spelen in kleine groepjes en met de hele groep, een balans tussen actieve en rustige momenten, structuur en flexibiliteit. We hebben in De Kresj een verticale groep met kinderen, dus de groep met kinderen, bestaat uit de leeftijden van 0 tot 4 jaar. Zodoende houden de kinderen de STABILITEIT van de relatie met dezelfde pedagogische medewerkers ( CONTINUÏTEIT )....de groep is gevarieerd, kinderen uit 1 gezin zijn bij elkaar in 1 groep. Jonge kinderen leren van de oudere kinderen, oudere kinderen wordt geleerd om met de jongere kinderen rekening te houden.
Eten en Drinken - binnenkort
Slapen - binnenkort
Verschonen en zindelijk worden - binnenkort